YOGASTIJLEN


Bij M.Y.journey bieden we verschillende soorten yoga zoals vinyasa flow, yin yoga, ashtanga en yoga nidra. Om je een beetje te helpen bij je keuze, staat hieronder een overzicht van alle lessen op ons rooster met een korte beschrijving, voor welk niveau de les geschikt is en wat je eventueel nodig hebt. De lessen staan in volgorde van minst intensief naar fysiek uitdagend.


YOGA NIDRA

Yoga Nidra wordt vaak vertaald als ‘yoga slaap’ / ‘slapen met bewustzijn’. Niet zo raar want ‘nidra’ betekent slaap, maar met deze vertalingen doen we Yoga Nidra tekort.
Yoga Nidra is een techniek voor diepe ontspanning. Anders dan de naam doet vermoeden, ben je niet in slaap. Tijdens Yoga Nidra balanceer je tussen wakker zijn en slapen in. Door middel van systematische oefeningen werk je naar complete ontspanning op fysiek, mentaal en emotioneel gebied. Wanneer de ontspanning compleet is ontstaat er meer ruimte voor inzichten en raak je in een ontvankelijke staat. In deze staat kunnen trauma’s uit het verleden (samskara’s), maar ook spanningen en/of emoties die je onbewust vasthoud, verwerkt worden.
Een regelmatige beoefening van Yoga Nidra draagt bij aan het verbeteren van je concentratie en slaapkwaliteit, het versterken van je immuunsysteem en vermindert klachten door stress en/of burn-out.


NIVEAU : voor iedereen


YIN YOGA

Yin yoga is een zachte, meditatieve yogavorm die zich, in tegenstelling tot de dynamische yogavormen, niet richt op het versterken van je spieren, maar juist op het ontspannen hiervan. De kracht van yin yoga zit ‘m dan ook in het ‘niets doen’ om in een houding te komen, juist dan gebeurd er wat.
Daarom worden de houdingen bij yin yoga langere tijd vastgehouden; 2-10 minuten, zo heb je de tijd om je als het ware ‘over te geven’ aan de houding en de zwaartekracht haar werk te laten doen. Je spieren kunnen op die manier volledig ontspannen waardoor je bindweefsel, banden en pezen meer ruimte krijgen.
Yin yoga geeft ontspanning, stimuleert je meridianen (energiebanen) en organen en geeft je fysiek én mentaal ruimte.

NIVEAU : voor iedereen


(LU JONG) TIBETAANSE YOGA

LU (=lichaam) JONG (=training/transformatie) is een oude Tibetaanse vorm van yoga die evenwicht brengt in lichaam en geest.
Het is een unieke set van vloeiende bewegingen die worden gecombineerd met een bewuste ademhaling. De bewegingen hebben een gunstig effect op je vitaliteit, gezondheid, kracht, innerlijke rust en (lichaams)bewustzijn.
De oefeningen werken als een soort massage die je organen stimuleert en de energie beter door je lichaam laat stromen. Blokkades worden zo opgelost waardoor je emoties meer in balans komen. De beoefening maakt je lichaam soepel en krachtig, en je geest rustig en alert.

NIVEAU : voor iedereen


HATHA YOGA

Hatha is de basis van waaruit alle andere yoga stijlen zijn ontstaan.
‘Ha’ staat voor zon : het mannelijke en actieve, ‘Tha’ staat voor maan : het vrouwelijke en kalme. Het zijn 2 tegenpolen binnen onszelf, maar ook met onszelf en de buitenwereld.
Bij Hatha yoga gaat het om het in balans brengen van de tegenpolen; de juiste balans tussen lichaam en geest, denken en voelen en tussen de buitenwereld en jezelf. In deze lessen gaat het om verdieping in de houdingen. De houdingen worden dan ook langer aan gehouden en houden daarbij de focus op het lichaam en de ademhaling.
Hatha yoga activeert en harmoniseert de energiestromen (prana) in het lichaam.
Een Hatha les omvat zowel de krachtige, verlichtende en verwarmende aspecten van de zon als de kalmerende en subtielere kwaliteiten van de maan.

NIVEAU : voor iedereen


YIN-YANG / VIN TO YIN

Yin staat voor vrouwelijk, maan, passief, water, koud, noorden, aarde, zacht, donker.
Yang staat voor mannelijk, zon, actief, vuur, warmte, zuiden, hemel, hard, donker.
Hoewel Yin-Yang verwijst naar twee tegengestelde principes of krachten, zijn het ook aanvullende waarden van elkaar. Een dans/ beweging van tegengestelde, die ook samen weer één geheel vormen. Net zoals het symbool; verstrengeld in elkaar. Het één kan niet bestaan zonder het ander.

In deze les worden actief bewegen en inspanning(yang) gecombineerd met ontspanning en langere tijd passief in een houding (yin) blijven.
Bij een Yin-Yang les kan er gestart worden met yin/yang. Bij een Vin to Yin les wordt er altijd gestart met vinyasa flow.

NIVEAU : voor iedereen


YOGALATES

Yogalates is de perfecte combinatie van Yoga en Pilates.
Bij Pilates werk je vanuit de samenwerking van rug, buik en bekkenbodem.
Een combinatie waarmee je werkt aan kracht en (romp) stabiliteit, terwijl je de bewegingen rustig en gecontroleerd uitvoert.
Bij Yoga staat de ademhaling en flexibiliteit centraal. Door de bewuste yogaoefeningen nemen spanning en stress af.
De Yogalates lessen maken je sterker, kunnen helpen bij rugpijn, versterken de buikspieren en verlengen de (rug) spieren.
Deze les is de ideale combinatie van spierversterkende oefeningen en de zachte en vloeiende bewegingen vanuit yoga
.
NIVEAU : voor iedereen


VINYASA FLOW

Vinyasa yoga, ook wel bekend als vinyasa flow/flow yoga, is een dynamische vorm van yoga waarbij de bewegingen op het ritme van de adem in een doorgaande reeks worden uitgevoerd.
De asana’s (houdingen) worden aan elkaar verbonden en lopen vloeiend in elkaar over op de in- en uitademing.
De synchronisatie van adem en beweging creëert een flow die zorgt voor dynamiek en rust tegelijk; zo ontstaat meditatie in beweging.

Vinyasa Flow lessen zijn dynamisch, wisselend intensief en soms uitdagend. Net zoals het leven met ups en downs, het ene moment prettiger dan het andere. Je zal leren om hier zonder oordeel mee om te gaan, bij jezelf te blijven en mee te gaan in de flow. Zowel op je mat, als in het dagelijks leven!

NIVEAU :
Easy flow : voor iedereen.
Vinyasa Flow : voor iedereen die van iets actiever bewegen houd. Zowel de houdingen als flow worden stap voor stap uitgelegd en opgebouwd.
Vinyasa Flow 2 : ervaring met vinyasa. In deze les is gaan we ervan uit dat je bekend bent met de uitvoering en opbouw van de basis asana’s. De opbouw van de flow kan sneller/intensiever zijn, of naar een uitdagerende (peak) pose worden toegewerkt.


ASHTANGA

Ashtanga betekent letterlijk “acht ledematen” en verwijst naar het achtvoudig yogapad; de acht takken die binnen de yoga worden onderscheiden. Ashtanga is een intensieve en dynamische yogavorm die zeker bijdraagt aan een sterker en flexibeler lichaam, maar is uiteindelijk toch echt een interne practice.
De ‘kracht’ van Ashtanga zit in herhaling. Het is een vaststaande serie waarbij dezelfde asana’s altijd in dezelfde volgorde worden uitgevoerd op het ritme van de ademhaling.Hierbij wordt de Ujjayi ademhaling gebruikt waarbij een zacht ruisend geluid ontstaat die de constante flow ondersteunt.
Wij bieden in onze les de Half Primary Series (er zijn er 6) die vooral uit veel voorover-buigingen en jumps bestaat. Het repetitieve karakter kan een flinke uitdaging zijn en tegelijk voor confrontatie zorgen. Tegelijkertijd geeft dat juist een extra dementie aan je practice; doordat je er niet meer over na hoeft te denken ontstaat er ruimte om in een meditatieve staat te komen.

NIVEAU : iedereen die actief aan de slag wil. Ook voor beginners! Juist omdat je telkens dezelfde asana’s doet heb je tijd om deze te leren kennen en op te bouwen.


ATHLETIC FLOW

Het beste van twee werelden samen in één les!
In de Athletic onderdelen verbeter je je conditie terwijl de motiverende muziek je in beweging houdt. De HIIT training verhoogt je hartslag en zorgt door het gebruik van lichaamsgewicht oefeningen tegelijkertijd voor opbouw van kracht en spieruithoudingsvermogen.

Hierna volgt er altijd een Flow. Met verschillende yogaflows werk je aan je flexibiliteit, mobiliteit en balans waarbij relaxte muziek helpt de energie omlaag te brengen en de aandacht voor je adem helpt om je innerlijke focus te verbeteren.
Deze les traint je lichaam én geest en geeft jou de complete workout in één les!

NIVEAU : iedereen die van een beetje uitdaging, yoga en fun houd. (de oefeningen tijdens de HIIT worden op meerdere niveau’s aangeboden, dus ook voor beginners)


SMALL GROUP TRAINING

Dit is geen yoga les. Meer informatie hierover vind je op onze Training pagina.