Bij M.Y.journey bieden we verschillende soorten yoga.
Misschien begin je net met yoga, zijn de verschillende namen je niet bekend, of twijfel je of een les qua niveau wel/niet geschikt is. Om je een beetje te helpen bij je keuze, staat hier een overzicht van al onze lessen met een korte beschrijving, voor welk niveau de les geschikt is en wat je eventueel nodig hebt.
De lessen staan in volgorde van minst intensief naar fysiek uitdagend.


YOGA NIDRA

Yoga Nidra wordt vaak vertaald als ‘yoga slaap’ / ‘slapen met bewustzijn’. Niet zo raar want ‘nidra’ betekent slaap, maar met deze vertalingen doen we Yoga Nidra tekort.
Yoga Nidra is een techniek voor diepe ontspanning. Anders dan de naam doet vermoeden, ben je niet in slaap. Tijdens Yoga Nidra balanceer je tussen wakker zijn en slapen in. Door middel van systematische oefeningen werk je naar complete ontspanning op fysiek, mentaal en emotioneel gebied. Wanneer de ontspanning compleet is ontstaat er meer ruimte voor inzichten en raak je in een ontvankelijke staat. In deze staat kunnen trauma’s uit het verleden (samskara’s), maar ook spanningen en/of emoties die je onbewust vasthoud, verwerkt worden.
Een regelmatige beoefening van Yoga Nidra draagt bij aan het verbeteren van je concentratie en slaapkwaliteit, het versterken van je immuunsysteem en vermindert klachten door stress en/of burn-out.


NIVEAU : voor iedereen


YIN YOGA

Yin yoga is een zachte, meditatieve yogavorm die zich, in tegenstelling tot de dynamische yogavormen, niet richt op het versterken van je spieren, maar juist op het ontspannen hiervan. De kracht van yin yoga zit ‘m dan ook in het ‘niets doen’ om in een houding te komen, juist dan gebeurd er wat.
Daarom worden de houdingen bij yin yoga langere tijd vastgehouden; 2-10 minuten, zo heb je de tijd om je als het ware ‘over te geven’ aan de houding en de zwaartekracht haar werk te laten doen. Je spieren kunnen op die manier volledig ontspannen waardoor je bindweefsel, banden en pezen meer ruimte krijgen.
Yin yoga geeft ontspanning, stimuleert je meridianen (energiebanen) en organen en geeft je fysiek én mentaal ruimte.

NIVEAU : voor iedereen


(LU JONG) TIBETAANSE YOGA

LU (=lichaam) JONG (=training/transformatie) is een oude Tibetaanse vorm van yoga die evenwicht brengt in lichaam en geest.
Het is een unieke set van vloeiende bewegingen die worden gecombineerd met een bewuste ademhaling. De bewegingen hebben een gunstig effect op je vitaliteit, gezondheid, kracht, innerlijke rust en (lichaams)bewustzijn.
De oefeningen werken als een soort massage die je organen stimuleert en de energie beter door je lichaam laat stromen. Blokkades worden zo opgelost waardoor je emoties meer in balans komen. De beoefening maakt je lichaam soepel en krachtig, en je geest rustig en alert.

NIVEAU : voor iedereen


HATHA YOGA

Hatha is de basis van waaruit alle andere yoga stijlen zijn ontstaan.
‘Ha’ staat voor zon : het mannelijke en actieve, ‘Tha’ staat voor maan : het vrouwelijke en kalme. Het zijn 2 tegenpolen binnen onszelf, maar ook met onszelf en de buitenwereld.
Bij Hatha yoga gaat het om het in balans brengen van de tegenpolen; de juiste balans tussen lichaam en geest, denken en voelen en tussen de buitenwereld en jezelf. In deze lessen gaat het om verdieping in de houdingen. De houdingen worden dan ook langer aan gehouden en houden daarbij de focus op het lichaam en de ademhaling.
Hatha yoga activeert en harmoniseert de energiestromen (prana) in het lichaam.
Een Hatha les omvat zowel de krachtige, verlichtende en verwarmende aspecten van de zon als de kalmerende en subtielere kwaliteiten van de maan.

NIVEAU : voor iedereen


YIN-YANG / VIN TO YIN

Yin staat voor vrouwelijk, maan, passief, water, koud, noorden, aarde, zacht, donker.
Yang staat voor mannelijk, zon, actief, vuur, warmte, zuiden, hemel, hard, donker.
Hoewel Yin-Yang verwijst naar twee tegengestelde principes of krachten, zijn het ook aanvullende waarden van elkaar. Een dans/ beweging van tegengestelde, die ook samen weer één geheel vormen. Net zoals het symbool; verstrengeld in elkaar. Het één kan niet bestaan zonder het ander.

In deze les worden actief bewegen en inspanning(yang) gecombineerd met ontspanning en langere tijd passief in een houding (yin) blijven.
Bij een Yin-Yang les kan er gestart worden met yin/yang. Bij een Vin to Yin les wordt er altijd gestart met vinyasa flow.

NIVEAU : voor iedereen


(VINYASA) FLOW

Op ons rooster zie je verschillende Flow lessen staan. Dit zijn dynamische lessen waarbij we bewegen op het ritme van de adem. De asana’s (houdingen) worden met elkaar verbonden en lopend vloeiend in elkaar over.
Je adem is continue in beweging, net zoals het leven. In deze les leer je mee te bewegen met dat wat je tegenkomt, of wordt aangeboden zonder daar over te oordelen.

NIVEAU :
Easy flow : voor iedereen.
Basic flow : voor iedereen die van iets actiever bewegen houd, ook voor beginners. In deze les worden de houdingen en flow rustig opgebouwd met voldoende uitleg.
Medium flow : ervaring met basic flow. In deze les gaan we ervan uit dat je bekend met de basic asana’s. De opbouw van de flow zal wat sneller/intensiever zijn, peak pose uit een basic les kan hier onderdeel zijn van de flow.


ASHTANGA

“Ashtanga is 99% oefenen en 1% theorie”, aldus de grondlegger Sri Pattabhi Jois. Ashtanga betekent letterlijk “acht ledematen” en verwijst naar het achtvoudig yogapad; de acht takken die binnen de yoga worden onderscheiden. Jois ziet de asana’s (houdingen) als een uitdrukking van het samengaan van lichaam en geest.Ashtanga is een intensieve en dynamische yogavorm die zeker bijdraagt aan een sterker en flexibeler lichaam, maar uiteindelijk is Ashtanga toch echt een interne practice.
De ‘kracht’ van Ashtanga zit in herhaling. Het is een vaststaande serie waarbij dezelfde asana’s altijd in dezelfde volgorde worden uitgevoerd op het ritme van de ademhaling. Hierbij wordt de Ujjayi ademhaling gebruikt. Een speciale ademtechniek waarbij een zacht ruisend geluid ontstaat die de constante flow ondersteunt. Daarnaast helpt deze techniek bij het creeeren van hitte in je lichaam en zorgt zo door middel van zweet voor het reiningen van je lichaam van binnenuit.
Wij bieden in onze les de Half Primary Series (er zijn er 6) die vooral uit veel voorover-buigingen en jumps bestaat. Het repetitieve karakter kan een flinke uitdaging zijn en tegelijk voor confrontatie zorgen. Tegelijkertijd geeft dat juist een extra dementie aan je practice; doordat je er niet meer over na hoeft te denken ontstaat er ruimte om in een meditatieve staat te komen.

NIVEAU : iedereen die actief aan de slag wil. Ook voor beginners! Juist omdat je telkens dezelfde asana’s doet heb je tijd om deze te leren kennen en op te bouwen.


ATHLETIC FLOW

Het beste van twee werelden samen in één les!
In de Athletic onderdelen verbeter je je conditie terwijl de motiverende muziek je in beweging houdt. De HIIT training verhoogt je hartslag en zorgt door het gebruik van lichaamsgewicht oefeningen tegelijkertijd voor opbouw van kracht en spieruithoudingsvermogen.
Hierna volgt er altijd een Flow. Met verschillende yogaflows werk je aan je flexibiliteit, mobiliteit en balans waarbij relaxte muziek helpt de energie omlaag te brengen en de aandacht voor je adem helpt om je innerlijke focus te verbeteren.
Deze les traint je lichaam én geest en geeft jou de complete workout in één les!

NIVEAU : iedereen die van een beetje uitdaging, yoga en fun houd. (de oefeningen tijdens de HIIT worden op meerdere niveau’s aangeboden, dus ook voor beginners)


SMALL GROUP TRAINING

Dit is geen yoga les. Meer informatie hierover vind je op onze Training pagina.